Google Analytics: welke doelen kun je meten?

Home  /  Analytics  /  Google Analytics: welke doelen kun je meten?

On september 3, 2017, Posted by , In Analytics, With Reacties uitgeschakeld voor Google Analytics: welke doelen kun je meten?

Veel bedrijven maken gebruik van Google Analytics. Tenminste, veelal heeft de webbouwer de code van Analytics in de site gezet en wordt er dus data verzameld over de bezoekers van de website.
Maar weinig bedrijven hebben nagedacht over wat ze nu precies willen weten van de bezoekers van hun website. Ze hebben niet daadwerkelijk doelen gesteld die ze willen behalen én die meetbaar zijn. En juist zonder doelstellingen zeggen die prachtige statistieken in Analytics niets. Veel bedrijven hebben moeite met het bepalen van deze meetbare doelen. Dat is ook niet altijd even eenvoudig in Google Analytics.

Wat voor doelen?
Er zijn tal van mogelijke doelen te bedenken voor het meten van de bezoekers van uw website in Google Analytics. Een greep uit de mogelijkheden:

AnalyticsBestemming
Als je wil weten of een bezoeker ook een bepaalde pagina heeft bezocht, kun je instellen dat die pagina een bestemming is. Dat kan een pagina met belangrijke informatie zijn en het kan zelfs zo zijn dat het bezoek van die pagina een conversie is. Veelal zijn pagina’s met formulieren een bestemmingsdoel. Deze manier van doelen stellen is zeer geschikt voor webshops of voor websites voor het genereren van leads of leden.

Bezoekduur of pagina’s per bezoek
Niet voor ieder bedrijf is het invullen of bezoeken van een bepaalde pagina het belangrijkste. Heb je een website die bezoekers aan zich wil binden, zoals een nieuwswebsite? Dan is het veel interessanter om te weten hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina zitten of hoeveel verschillende pagina’s zij bezoeken per keer. De doelstellingen kunnen worden bepaald door naar de huidige bezoekduur te kijken en op basis daarvan een conversiedoel in te stellen. Duurt het gemiddelde bezoek 1 minuut, dan is 1,5 minuut goed om in te stellen als conversie. Op deze manier kan er worden gestuurd op bezoekers die langer dan de gemiddelde bezoeker op de website zitten.

Gebeurtenissen
Ook acties die bezoekers kunnen ondernemen op de website kunnen worden ingesteld als doel. Dit kan het downloaden van een PDF zijn, maar ook het bekijken van een video of klikken op een knop. De belangrijkste actieonderdelen van uw website kunnen in Analytics worden ingesteld als doel.

E-Commerce
Heb je een webshop, dan wil je niet alleen de bestemming weten, zoals de bedankpagina aan het einde van het aankoopproces. Je wil dan ook graag weten welke producten zijn verkocht en wat de bijbehorende omzet is. Google Analytics heeft een e-commerce functionaliteit waar dit allemaal mee te meten is. Met deze functionaliteit kunt u nog beter in kaart brengen wat het effect is van banners, kortingcodes, volgorde van producten, etc. op de verkoop.

Professioneel omgaan met Google Analytics

Het inrichten van doelen in Analytics is niet eenvoudig, maar wel essentieel voor de inrichting van je website. Wat voor organisatie je ook hebt, er is altijd een oplossing te vinden om je doelstelling goed te formuleren in Google Analytics.

Heb je al doelen in Google Analytics? Dan is het een uitdaging om hier nog een stap verder in te gaan. Bijvoorbeeld door de vernieuwde e-commerce functionaliteit te gaan gebruiken of het behaalde bereik te vergelijken met het mogelijke bereik via Google en facebook. Voor veel bedrijven is er nog voldoende ruimte om Google Analytics te professionaliseren.

Veel succes!

Comments are closed.